Nederland kenmerkt zich door een flexibele arbeidsmarkt. Het aandeel flexibele dienstverbanden en het aantal zzp’ers ligt bij ons hoger dan in het buitenland en deze professionals zijn een cruciaal onderdeel van de Nederlandse economie. Hybride professionals, freelancers, flexwerkers, uitzendkrachten, zzp’ers en gedetacheerden; je komt ze allemaal veelvuldig tegen op onze arbeidsmarkt. De flexibilisering van de arbeidsmarkt is echter ook gepaard gegaan met het ontstaan van onwijs veel partijen, bureaus en organisaties die in deze markt actief zijn. En de toegevoegde waarde van deze partijen zijn zeker niet allemaal even groot. De flexibilisering is tevens ook een grote drijfveer voor het ontstaan van de zogenaamde inhuurketens. Meerdere partijen die allemaal in de keten, tussen freelancer en eindklant, van inhuur (willen) zitten. Wij vinden dat deze markt op een aantal aspecten is doorgeschoten en dat dit de kwaliteit, en de juiste werking van de markt, veelal niet ten goede komt. De komende periode gaan we daarom in een aantal blogs verder in op dit speelveld en de rol die wij met Next Step Assistance willen spelen in deze turbulente markt. Vandaag zoomen we in op de freelancer en zijn frustraties.
Irritaties en frustraties
Op internet hoef je niet lang te zoeken om negatieve verhalen te vinden over recruiters, bureaus en tussenpartijen. “Cowboys, hagelschieters, onbetrouwbaar, komen afspraken niet na, willen alleen maar scoren en ze laten niets meer van zich horen.” Dit is slechts een topje van de ijsberg van wat je op internet tegenkomt. Ook wij merken dat freelancers vaak gefrustreerd zijn over hoe organisaties, recruiters en marktpartijen acteren binnen onze markt. Deze frustraties zijn niet onopgemerkt gebleven waardoor vorig jaar de Recruitercode ontwikkeld werd door vakgenoten. Het doel van deze groep specialisten was om een compacte code te presenteren die het minimale niveau van de kennis en de gedragingen weergeeft die iedereen zou moeten bezitten en vertonen die bij een organisatie (mede) verantwoordelijk is voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Het feit dat deze code nodig is onderstreept de signalen die wij zelf zien. De code moet integer en bekwaam handelen stimuleren. Dat daar behoefte aan is blijkt volgens initiatiefnemers ook uit de veelvuldige aandacht die er in de media is omtrent misstanden op de arbeidsmarkt.
Vandaag zoomen we vooral in op de misstanden van de markt waar de professionals voornamelijk tegenop lopen. Diverse onderzoeken laten zien dat professionals in deze markt tegen zaken aanlopen welke tot frustraties leiden. We gaan hieronder kort in op de belangrijkste frustraties.
Lastig vallen
Echte specialisten zijn schaars maar wel altijd vindbaar. Dit betekent echter niet dat ze altijd benaderd willen worden. Juist daar zit het probleem. Professionals worden namelijk extreem veel benaderd door recruiters en tussenpartijen via allerlei verschillende kanalen. Wij kennen Java developers die per dag tientallen berichten, alleen al via LinkedIn, krijgen voor vaste functies of voor mogelijke opdrachten en projecten. Ook worden ze op de vreemdste tijdstippen en momenten telefonisch benaderd. In veel gevallen hebben ze hier ook echt geen behoefte aan. Het probleem zit hem hier dus vooral dat veel van deze contactverzoeken irrelevant zijn op dat moment.
CV schuiven
Naast het feit dat veel freelancers onwijs veel benaderd worden zijn ze vaak niet te spreken over de kwaliteit van het contact van tussenpartijen en bureaus. We horen vaak dat de inhoudelijke kennis van zowel de opdracht als over de opdrachtgever ontbreekt en dat de waarde die geleverd wordt minimaal is. Een van de grootste ergernissen blijkt te zijn als er gezocht wordt voor een anonieme klant met een zeer vage opdracht waar ook meerdere andere partijen voor aan het zoeken zijn. Ze weten alleen harde eisen te melden. In dat geval is het een kwestie van CV schuiven zoals dat vaak gezegd wordt.
Communicatie
Het derde item wat veelal naar voren komt zit op het gebied van communicatie. Gebrekkige communicatie dan wel te verstaan. Professionals horen na een eerste contact niets meer of hebben geen idee wat de status van bepaalde processen is. Ook de onpersoonlijke aanpak is iets waar veel professionals tegenaan lopen. Standaard e-mails waar alleen de aanhef veranderd is wordt daarom vaak ook niet serieus genomen door deze groep professionals.
Transparantie
Een vierde item waar niet alleen freelancers tegenaan lopen maar wat sowieso een item is in de deze markt is het gebrek aan transparantie. Transparantie over tarieven, marges, voorwaarden etc. Wij zien dat dit de afgelopen jaren wel wat verbeterd is maar nog steeds een groot issue is voor veel professionals.
Bovenstaande zaken zorgen ervoor dat goede professionals nog minder makkelijk benaderbaar zijn en lastiger te verleiden. Dit werkt dus nog eens versterkend op de schaarste die er sowieso heerst als het gaat om specialistisch kennis zoals IT.
Ook bij Next Step Assistance merken wij dat kandidaten zich steeds minder makkelijk laten vinden en verleiden. Dit betekent echter niet dat je fatsoensnormen en integer handelen zomaar overboord moet gooien. Als organisatie betekent dit dat je misschien wel andere en wellicht moderne wervingsmethodieken nodig hebt om schaarse kandidaten aan je organisatie te verbinden. Deze professionals zijn namelijk niet voor niks zelfstandig geworden. Ze willen eigen baas zijn, zelfstandig kunnen werken en zelf in de lead zijn over hun opdracht en werkzaamheden. Over die moderne wervingstechnieken en het juist inspelen op de intrinsieke motivatie van freelancers zullen we in een volgend artikel een aantal concrete tips geven.
Hoe pakken wij dit dan aan?
Bovenstaande frustraties en marktfouten zijn de reden waarom we Next Step Assistance zijn begonnen en staan aan de basis voor het bestaansrecht van NSA. We vonden namelijk dat het anders moest en hebben bewezen dat het ook anders kan. Ons uitgangspunt is altijd de professional en vanuit zijn perspectief benaderen we de markt. Dat vereist tijd en oprechte aandacht om elkaar te leren kennen. Wij geloven sterk in de onafhankelijkheid van de professional en bekijken de markt vanuit zijn perspectief. Met de juiste informatie en kennis over de gewenste uitdaging, gaan we gericht op zoek naar de best passende organisatie. Dat doen we met betrokkenheid en kwaliteit. Ons doel is om voor de freelancer de meest uitdagende en best passende opdracht te vinden. Deze marktbenadering is echt anders dan gebruikelijk en biedt een enorme meerwaarde voor de professional. Wanneer wij staan voor onze mensen, staan onze mensen voor de opdracht en dat is dus ook een win-win situatie voor de opdrachtgever. Zo krijgen we samen het mooiste resultaat.
“Ik heb bij het zoeken naar een opdracht als zelfstandige Candy ingeschakeld. Zij wist al snel een aantal interessante opties te vinden. Door haar netwerk kon ik met verschillende opdrachtgevers praten voordat zij een officiële aanvraag uitgezet hadden. Zij weet de dingen te benoemen waar je op moet letten bij het zoeken naar een opdracht, en communiceert hier heel duidelijk over. Ik zou haar aanraden aan alle zelfstandigen op zoek naar een nieuwe opdracht.“
Samir El Hamouti, Full Stack Software Engineer @ Rijkswaterstaat
Naast bovenstaande werkwijze is ons verdienmodel echt anders want als je transparantie nastreeft kan je hier echt het verschil maken. Wij verdienen niet aan zowel de professional en de organisatie en laten wij onze kosten niet afhangen van het uurtarief. Wij hanteren aan vaste maandelijkse fee welke pas daadwerkelijk van toepassing is op het moment dat we een nieuwe opdracht gerealiseerd hebben. Deze factuur gaat rechtstreeks naar de professional zodat de professional zijn optimale eindtarief kan aanhouden. En als kers op de taart is onze factuur 100% aftrekbaar. Dit model houdt ook in dat wij niet in de keten gaan zitten. Wij werken namelijk voor, en namens, onze professionals. Op deze manier zorgen wij dat onze professionals zelf het heft in handen houden en de strategische beslissingen in hun loopbaan bepalen. Deze aanpak heeft zich, zowel voor onze professionals als voor organisaties, echt bewezen. Het vinden en verbinden van talent zonder frustraties maar op een eerlijke en transparante werkwijze …wie wil dat nu niet?
Wil jij als java developer nu ook die volgende stap in je carrière maken? Of wil je als organisatie een snelle en kwalitatieve uitbreiding op het gebied van Java development? Klik dan hier om meer te weten te komen over onze werkwijze.
In een volgend artikel zullen we de andere kant van de markt belichtten en kijken we juist naar de frustraties waar de inhurende organisaties en managers tegenaan lopen. Tipje van de sluier. Ook daar hebben wij een unieke visie op………